ozoFoto: (c) Pixabay.com

Atskatoties uz 2023. gadu, Latvijas Universitātes (LU) Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma īstenojusi aktivitātes dažādās izglītības un zinātnes jomās – augstskolas pārvaldībā un ilgtspējā, akadēmiskā personāla atjaunotnē un kompetenču paaugstināšanā, digitalizācijā un digitālo prasmju sekmēšanā, studiju programmu piedāvājuma paplašināšanā, doktorantūras studentu prasmju pilnveidē, akadēmiskajā godīgumā, pedagogu izglītībā.

Spriež par rektora lomu augstskolā un informācijpratību

Svinot Latvijas Universitātes 104. gadadienu, kuras sagatavošanā un īstenošanā līdzdarbojās arī LU Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma, septembrī norisinājās informācijpratībai veltīta konference “Informācija, puspatiesība, meli – kas ir kas?”, kas pulcēja nozaru ekspertus, iezīmējot aktuālos informācijpratības izaicinājumus pasaulē, tostarp medijpratības nozīmi sabiedrībā, informācijas lomu korporatīvajā pārvaldībā, mākslīgā intelekta lomu informācijas telpā un ar to saistītos drošības jautājumus. VIDEO

Lai spriestu par rektora lomu augstskolas attīstībā un sabiedrībā, Latvijas Universitātes 104. gadadienas jubilejas nedēļāseptembrī Latvijas Universitātē norisinājās izklaidējoši izglītojoša diskusija “Misija – rektors”. Ikviens interesents bija aicināts vērot vēl nebijušu sarunu: izklaidējoši izglītojošu diskusiju “Misija – rektors”, ko vadīja Jānis Skutelis. VIDEO

 

Veicina studentu digitālās prasmes

Ar mērķi veicināt studentu digitālo prasmju attīstību, pērnā gada nogalē noslēdzies projekts “Digitalizācijas iniciatīvas studējošo iesaistei un studiju kvalitātes pilnveidei Latvijas Universitātē un projekta sadarbības partneru augstskolās” (Nr. 8.2.3.0/22/A/006). Īstenojot projektu, Latvijas augstskolās ir izstrādāti 40 vertikālā un horizontālā līmeņa studiju kursi, tostarp septiņi no tiem Latvijas Universitātē, digitālo prasmju pilnveidei vismaz piektajā līmenī Eiropas Iedzīvotāju digitālās kompetences ietvarā noteiktajām kompetencēm – drošība, digitālā satura veidošana, komunikācija un sadarbība, informācijas un datu lietpratība vai problēmu risināšana. Sadarbojoties vadošo augstskolu mācībspēkiem un uzņēmējiem, radīta studiju virtuālā asistente “Digne”, pilnībā digitalizēts studiju kurss “Civilā aizsardzība”, kā arī īpaši akadēmiskā personāla vajadzībām pielāgots mašīntulks. Izstrādātie risinājumi veicina straujāku studiju vides transformāciju, pilnveidojot esošo studiju kvalitāti, padarot to mūsdienīgāku un konkurētspējīgāku.

 

Akadēmiskais personāls paaugstina kompetences

LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes akadēmiskais personāls pilnveidojis savas profesionālās kompetences Eiropas Sociālā fonda projekta “Latvijas Universitātes studiju virziena "Izglītība, pedagoģija un sports" motivēts, mūsdienīgs un konkurētspējīgs akadēmiskais personāls” (projekta Nr. 8.2.2.0/18/I/004) īstenotajās aktivitātēs. Projekta laikā tika īstenotas aktivitātes, kas atbalstīja esošā akadēmiskā personāla kompetenču paaugstināšu – angļu valodas kursi, dažādas specializētas mācības un iespēja stažēties izglītības iestādēs. Projekta norises laikā 11 doktoranti saņēmuši atbalstu un tika piesaistīti 11 ārvalstu akadēmiskā personāla pārstāvji.

Veicinot Latvijas Universitātes un tās koledžu akadēmiskā personāla pilnveidi, pērn noslēdzies Eiropas Sociālā fonda projekts “Akadēmiskā personāla atjaunotne un kompetenču pilnveide Latvijas Universitātē” (Nr. 8.2.2.0/18/A/010).Projekta norises gaitā 50 doktoranti saņēmuši atbalstu un ir piesaistīti 49 ārvalstu akadēmiskā personāla pārstāvji. Savas angļu valodas prasmes ir pilnveidojuši 284 akadēmiskā personāla pārstāvji, turpretī 91 akadēmiskā personāla pārstāvis ir pilnveidojis savas profesionālās prasmes, stažējoties nozaru uzņēmumos. Piedaloties specializētajās mācībās, 466 akadēmiskā personāla pārstāvji pilnveidojuši profesionālās kompetences.

 

Noslēdzies darbs pie 17 jaunu studiju programmu izveides

Pērn noslēdzies Eiropas Sociālā fonda projekts “Starptautiski konkurētspējīgu un Latvijas tautsaimniecības attīstību veicinošu studiju programmu izveide Latvijas Universitātē” (8.2.1.0/18/A/015) par starptautiski konkurētspējīgu un Latvijas tautsaimniecības attīstību veicinošu studiju programmu izveidi Latvijas Universitātē. Projekta īstenošanas laikā ir izstrādātas 17 jaunas studiju programmas, iesaistot deviņas Latvijas Universitātes fakultātes, kā arī nodibināta sadarbība ar piecām Latvijas un ārvalstu augstskolām. Studiju programmu izstrādē, akreditācijas procesa un aprobācijas procesa nodrošināšanā piedalījās 292 eksperti.

 

Turpina darbu pie promocijas darbiem

Granta saņēmēji Eiropas Sociālā fonda atbalstītā projektā “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” (Nr.8.2.2.0/20/I/006) 2023. gadā aktīvi turpināja darbu pie promocijas darbu izstrādes un to aizstāvēšanas. Projektā “LU doktorantūras kapacitātes stiprināšana jaunā doktorantūras modeļa ietvarā” kopumā zinātniski pētnieciskā darba veikšanai un promocijas darba izstrādei grantu ieguvuši 144 doktoranti un zinātniskā grāda pretendenti un nodarbināti 12 ārvalstu viesdocētāji.

 

Notiek darbs pie jaunā doktorantūras modeļa ieviešanas

Rudens semestrī ir uzsākts izglītojošo un informatīvo semināru cikls, ietverot darbseminārus par laika plānošanu, stresa vadīšanu,  profesionālo izdegšanu, digitālo profilu izveidi, zinātnisko tīklošanos un publicēšanos, zinātnes komunikāciju. Notikuši divi pieredzes apmaiņas tīmekļsemināri, iepazīstinot doktorantus un zinātniskos vadītājus ar studiju un pētniecības pieredzi Igaunijas, ASV, Austrālijas universitātēs.

Turpinās arī iepriekšējos gados uzsāktā koprakstīšanas sesiju tradīcija doktorantiem un jaunajiem pētniekiem, kopumā ir notikušas gandrīz 30 koprakstīšanas sesijas. Pavasarī notika arī pirmais zinātnisko publikāciju rakstīšanas retrīts jeb darbseminārs Latvijas Universitātes doktorantiem, kurā pulcējās 28 dalībnieki no dažādām zinātņu nozarēm. Izstrādāts jauns studiju kurss.  Monitorējot doktorantu labbūtību un pieredzi, februārī tika veikta doktorantu un zinātniskā grāda pretendentu anketēšana. 

Sadarbībā ar LU Komunikācijas departamentu uzsākta informatīvā kampaņa “Viens no 0.5%”, apkopojot jauno doktoru pieredzi. Popularizējot studiju iespējas doktorantūrā, jūnijā notika jau tradicionālā paneļdiskusija “Doktorantūra = LU”, kā arī jauno semestri aizsāka neformāls tīklošanās pasākums jaunajiem doktorantiem. 

 

Veicina izpratni par akadēmisko godīgumu

Lai spriestu par akadēmiskā godīguma aktuālajiem jautājumiem, Latvijas Universitātes 104. gadadienas jubilejas nedēļāseptembrī Latvijas Universitātē norisinājās publiskās debates “Godīgi par akadēmisko godīgumu” (VIDEO). Debates ievadīja asociētās profesores Signes Mežinskas pārskats par aktualitātēm akadēmiskā godīguma jomā. Savukārt decembrī Latvijas Universitātē ir ieviests e-kurss par akadēmisko godīgumu gan akadēmiskajam personālam, gan studentiem, lai veicinātu izpratni par akadēmisko godīgumu un tā ievērošanas nozīmību studijās un pētniecības procesā.

 

Ievieš tenūrprofesoru amata vietas

Gada nogalē, balstoties uz Latvijas Universitātes un Izglītības un zinātnes ministrijas savstarpējo līgumu, LU Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma iesaistījās Latvijas Universitātes tenūras sistēmas pamatu izveidē, sadarbojoties ar sešiem tenūrprofesoriem.

 

Sekmē ilgtspējīgu domāšanu un darīšanu

“QS World University Rankings: Sustainability” rezultāti norāda, ka Latvijas Universitāte ir ilgtspējīgākā Latvijas universitāte. Jūnijā, pirmo reizi piedaloties Ilgtspējas indeksā, Latvijas Universitāte saņēmusi augstu novērtējumu, iekļūstot indeksa Sudraba kategorijā, bet septembrī, atzinīgi novērtējot Latvijas Universitātes sniegumu vides izglītības un aizsardzības jomā, Latvijas Universitāte saņēma Latvijas Ekoaugstskolas sertifikātu 2023./2024. akadēmiskajam gadam.

Nosakot Latvijas Universitātes ilgtspējīgas attīstības principus, virzienus un galvenos instrumentus, pērn februārīizstrādāta LU Ilgtspējīgas attīstības politika. Tā tapusi pēc LU Ekopadomes ierosinājuma un 2023. gada 31. janvārī apstiprināta LU Padomē.

Pērn pirmo reizi augstskolas 104. gadadienas jubilejas svinības tika aizvadītas zaļā zīmē. Sekmējot ilgtspēju veicinošus paradumus, martā norisinājās mantu maiņas pasākums, aprīlī notika Pavasara talka, oktobrī – Rudens talka LU Botāniskajā dārzā. Lai veicinātu atkritumu šķirošanas paradumu maiņu ikdienā, Latvijas Universitātes ēkās papildus ir uzstādīti 45 jauni atkritumu šķirošanas konteineri. Pērnā gada izskaņā Latvijas Universitāte uzsāka sadarbību ar “Sporta pils dārzu” komandu, lai kopīgi veidotu pirmo LU Kopienas dārzu.

Sociālās ilgtspējas jomā  sadarbībā ar Latvijas Studentu apvienību tika aizsākts pētījums “Diskriminācija augstākās izglītības iestādēs”, lai noskaidrotu, vai un ar kāda veida diskrimināciju augstākās izglītības vidē sastopas studējošie, akadēmiskais un vispārējais personāls.

 

Pilnveido pedagogu izglītības sistēmu

Lai izvērtētu jaunās pedagogu izglītības sistēmas izveides norisi un iezīmētu attīstības virzienus ar skatu nākotnē, aprīlī Latvijas Universitātē norisinājās Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta „Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena „Izglītība un pedagoģija” studiju programmas” (nr.8.2.1.0/18/I/004 ) noslēguma darbseminārs “Jaunā pedagogu izglītības sistēma: no idejas līdz studentam un skolotājam”. 2023. gada pirmajā pusgadā līdz ar pedagoģijas studiju programmu popularizēšanu norisinājās vairākas tiešsaistes diskusijas “Esi skolotājs!”, piedaloties dažādu Latvijas augstskolu pārstāvjiem, studentiem un izglītības jomas speciālistiem.

 

Iniciatīva “Mācītspēks” piesaista jaunus skolotājus

Maija sākumā noslēgusies 2023. gada dalībnieku atlase skolotāju izglītības projektam “Mācītspēks”. Kopumā tika saņemti 378 pieteikumi, no tiem 277 atbilstoši projekta uzņemšanas kritērijiem. Atlasi izturējuši 134 dalībnieki ar augstāko izglītību, kuri vēlas darba vidē balstītās studijās Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē iegūt skolotāja kvalifikāciju. Savukārt jūnijā izglītības projekta “Mācītspēks” otrā gada tālākizglītības programmu pabeidza un projektu absolvēja 31 vispārējās izglītības skolotājs. Turklāt pirmo gadu noslēdza un skolotāja kvalifikāciju iegūva vēl 69 jaunie pedagogi, kuriem ir iespēja otrajā projekta gadā turpināt savu profesionālo attīstību, izvēloties vienu no četrām tālākizglītības programmām Latvijas Universitātē.

Darba vidē balstītās pedagoģijas studijas “Mācītspēks” iekļauj 2. līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Skolotājs” apguvi pirmajā jeb kvalifikācijas gadā un otro jeb indukcijas gadu, kura ietvaros skolotāji turpina profesionālo pilnveidi vienā no četrām tālākizglītības programmām Latvijas Universitātē. Eiropas Sociālā fonda projekts “Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena "Izglītība un pedagoģija" studiju programmas” (Nr.8.2.1.0/18/I/004) ir noslēdzies, taču jauno skolotāju iniciatīva “Mācītspēks” turpinās LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē.

 

Atbalsta pedagoģijas studiju absolventus

2023. gada augustā tika uzsākts Eiropas Sociālā fonda Plus projekts “Indukcijas gada atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas” (Nr. 4.2.2.7/1/23/I/001) atbalsta sniegšanai jaunajiem skolotājiem pirmajā gadā pēc studiju pabeigšanas, lai nodrošinātu viņu tālāku iekļaušanos izglītības iestādes vidē un veicinātu palikšanu pedagoga profesijā. Trīs gadu laikā projektā paredzēts sniegt atbalstu ap 1000 jauno skolotāju, nodrošinot viņiem individuālu atbalstu profesionālās pilnveides grupās un atbalstu stundu/nodarbību vērošanā, kas palīdzēs profesionāli attīstīties izglītības iestādes vidē un kompetentu docētāju vadībā iespēju pilnveidot zināšanas pedagoģijā, psiholoģijā, sadarbībā, klasvadībā un skolvadībā, kā arī saņemt mērķstipendiju līdz 200 EUR mēnesī. 

 

Attīsta dizaina domāšanas prasmes

Februārī norisinājās meistardarbnīca “Dizaina domāšana” kā “Erasmus+” projekta CATCHANGE noslēguma pasākums. Pasniedzējiem tā  bija iespēja apgūt jaunas idejas lekciju satura bagātināšanā, iepazīstoties ar projektā izstrādātajiem profesionālās pilnveides kursiem “Akadēmiskā vadība” un “Dizaina domāšanas prasmes”, kā arī ar izstrādāto motivācijas sistēmu pasniedzējiem.

 

Īsteno sabiedrības veselības iniciatīvas

Latvijas Universitātes 81. starptautiskās zinātniskās konferences laikā norisinājās projekta “Promoting Health and Access to Sport Equipment (PHASE)” pasākums “Sports sabiedrības ilgtspējībai”. Pulcējot projekta dalībniekus no dažādām dalībvalstīm, aprīlī Latvijā aizvadīta starptautiskā projekta “Promoting Health and Access to Sport Equipment (PHASE)” sanāksme. Savukārt Barselonas universitātē aprīlī norisinājās projekta TEODOR noslēdzošā partneru tikšanās un apmācības orgānu ziedošanas un transplantācijas jautājumos.

 

Saņem atbalstu prototipu izstrādei

LIAA Tehnoloģiju biznesa centra prototipēšanas programmā PROTOTECH atbalstu jaunu prototipu izstrādei ieguvušas četras jaunas idejas, kuru attīstīšanā līdzdarbojas arī Latvijas Universitātes pētnieki.

 

Par LU Attīstības programmu “Ozolzīle”

Ar mērķi nodrošināt mūsdienīgas studiju programmas un pilnveidot jauno speciālistu un pieredzējušā akadēmiskā personāla prasmes un zināšanas sabiedrības ilgtspējīgai izaugsmei, tiecoties kļūt par vienu no vadošajām zinātnes universitātēm Baltijas reģionā, 2018. gada izskaņā tapa Latvijas Universitātes Studiju attīstības un pārvaldības pilnveides programma. Programmas pamatā ir Eiropas Savienības struktūrfondu, ERASMUS+, INTERREG+ un citu fondu finansētie projekti. 

Share

Related Content

Spriežot par akadēmisko godīgumu, uzsver sistemātiskas sadarbības un izglītošanas nepieciešamību
02.10.2023

Spriežot par akadēmisko godīgumu, uzsver sistemātiskas sadarbības un izglītošanas nepieciešamību

Atskats uz 2021. gadu:  jauna stratēģija, mūsdienīgas studiju programmas un personāla izaugsme
03.02.2022

Atskats uz 2021. gadu: jauna stratēģija, mūsdienīgas studiju programmas un personāla izaugsme

Atskats uz 2019. gadu: Kā augusi Latvijas Universitāte?
02.01.2020

Atskats uz 2019. gadu: Kā augusi Latvijas Universitāte?